Direktlänk till inlägg 17 januari 2007

Lyckad träning!

Av Anna-Lena - 17 januari 2007 17:10

Idag har jag och flickorna spenderat två timmar på promenad på nya vägar. Super spännande, jag och vovvarna älskar nya områden och spänningen att se vart man hamnar är underbar. Det enda nedativa var vädret, det snö-regnade hela tiden och både jag och flickorna var rejält blöta när vi kom hem.På kvällen var vi på träning på Stena med räddningsgänget. Vi började med att köra ett koppelsök, Mara var SÅÅÅÅ laddad och skällde av förväntan. Första figgen tyckte jag att hon markerade lite vagt, det var svårt att säga om hon verkligen hade en figge i näsan eller om hon bara var exhalterad. Den andra figgen markerade hon jättebra och var väldigt tydlig i kopplet var figgen låg och skallet var bra. Vid båda figgarna sprang hon direkt fram och markerade.Under fikat fick Diviata Ragata komma ut och vara med. Det var en annan unghund med och Diva skötte sig faktiskt bra, en liten morrning men sedan var hon bara lite nyfiken. När jag druckit ur min tekopp gick jag och Camilla en lite miljöpromenad i plast och metallskrot. Diva arbetar sig fram även fast hon tycker att det är jobbigt. Speciellt ljudet av metall mot metall tycker hon är pest. Jag börjar att bli mer och mer övertygad att den lilla damen nog inte blir någon räddningshund. Det känns som att hon är lite för lite nyfiken på "obehagliga" saker, men mycket hinner ändras. Diva gjorde dock en mycket fin inkallning, när vi kom ut från plastskräpet var den andra unghunden också ute och gick, Diva sprang full fart ut utan att se hunden. Jag och Diva upptäckte hunden ungefär samtidigt och när jag ropade tvärvände Diva och kom i full fart. Jag var SÅÅÅÅ nöjd och stolt över min lilla tant.Efter fikat så var ett sök med okänt antal figgar utlagt och jag och Mara började med att vara störning till Nitro. Nitro gick skitbra och jag kände nästan prestationsångest efter deras fina insats. Nitro arbetade i full fart med full koncentration och sammarbetade hela tiden med Camilla. Camilla lyckdes lägga upp söket perfekt så att hela området blev avsökt och dessutom med ett underbart flyt. Mara gjorde även hon en jätteinsats och jag lyckades få ett flyt i vårat sök också. Två bitar gjorde mig speciellt glad:1. Att jag läste min hund och arbetade som ett team med henne.2. Att Mara själv börjat "förstå vinden", alltså att man måste gå ut i medvinden för att hämta vittring. Förut så var jag tvungen att skicka ut henne i hörn och skrymslen medan nu så arbetar hon själv och letar aktivt efter vittring.När jag kom hem lyckades jag tappa hemnyckeln på en stor äng. Som tur är har Camilla och Jesper nyckeln in så jag fick hjälp in för natten.

 
 
Ingen bild

Eva

19 januari 2007 22:11

Du är så flitig på att träna ! Jag känner mej så slööööö

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 30 mars 2008 17:48

Vi var på träning med Christina som jag berättade i måndags...tror jag det var. Christina var jättenöjd med våran utveckling och tyckte Mara var en helt annan hund. Självklart visade hon inte upp att hon var osäker på att markera höga och dolda utan ...

Av Anna-Lena - 29 mars 2008 17:58

Morgonen började med ett ordentligt pass på gymmet trots att stora delar av kroppen inte ännu repat sig sen de tidigare passen. Det var skönt att göra det på morgonen så kan man svulla hela dagen utan ett uns dåligt samvete...:). Efter lunch följde j...

Av Anna-Lena - 26 mars 2008 10:44

Ikväll var jag på klubben och tränade lydnad med Diva. Hon började med att skeptiskt morra åt alla hundar innan hon efter en minut fattade att INGEN brydde sig att hon var där. Efter det brydde hon sig inte överhuvudtaget om de andra under hela passe...

Av Anna-Lena - 24 mars 2008 10:43

Idag har jag varit på prommis med vovvarna, ätit frukost, ätit lunch, tränat räddning, hjälpt Daniel att städa, pluggat en stund samt hälsat Roger välkommen. Roger är min styvfar som ska bo hos oss i åtta veckor. Nåja Camilla och Jesper var här för d...

Av Anna-Lena - 23 mars 2008 10:30

Ja eller det är ju alla våran påsk. Vi har haft jättemysigt med grillning på fredag, shopping på lördag och lite till shopping på söndag. Hela helgen har det varit jättefint väder och det gör att hundarna har fått diverse timmar ute i skogen och mysi...

Ovido - Quiz & Flashcards