Alla inlägg under april 2007

Av Anna-Lena - 29 april 2007 19:43

Idag klarade Mara och jag IPRHFU (slutprovet i räddning) och det känns helt otroligt.

Nu ska jag bara anmäla mig till RHFU:n och hoppas att det funkar där också så är Mara sen tjänstehund räddning. GAAAAHHHHH så underbart. Jag kommer att skriva lite utförligare senare men nu ska jag duscha och ta ett glas vin och njuta av att leva.


Kram på er alla som hjälpt mig att komma dit jag är idag ni är alla en del av min lycka.

Av Anna-Lena - 25 april 2007 23:12

Idag har Diva startat 1:an i lydnad och jag är verkligen jättenöjd med hennes insats. Poängmssigt fick vi 139 poäng och ett tredjepris men hon gjorde verkligen det bästa hon kunde. Poängen blev:


Platsliggning 5, Diva kliade sig i rumpan ca 10 sekunder innan vi fick gå tillbaka. "Måste man så måste man..."

Tandvisning 10, domaren var underbar och hälsade på både mig och hunden innan tandvisningen började samt var försiktig och inte alls hotfull. Detta resulterade i att Diva satt tryggt vid min sida och tyckte att det var en ganska trevlig upplevelse.

Linförighet 6, Bitvis gick hon jättebra och bitvis hittade hon på annat. Hade svårt att orka koncentrera sig genom hela momentet (bla var hon bara TVUNGEN att nosa på en sågspånsfläck :) )

Läggande 8, ett helt perfekt läggande förutom att hon inte ville sätta sig upp när det var färdigt därav dubbelkommando.

Inkallning 8,5,  en jättefin inkallning i hög fart men denhöga farten resulterade i att hon bromsade PÅ mig.

Ställande 5,5, jag fick dk eftersom hon var lite okoncentrerad när vi skulle iväg. Domaren tyckte att hon släpade, jag kände inte det då men jag kunde ju inte heller se hur det såg ut. Förutom det var ställandet jättebra och hon stod hela tiden tills precis innan tävlingsledaren sa att hon fick sätta sig :( Med tanke på att hon i fredags inte kunde stå om jag vände mig mot henne så är jag MER än nöjd.

Apportering 7,  domaren tyckte att hon fick lite förarhjälp vilket hon (faktiskt) inte fick. Sedan satt hon som en stjärna tills jag böjde mig för att ta apporten då släppte hon den. Här får jag skylla mig själv, jag har inte tränat den biten eftersom den kändes minst viktigt eftersom det är typ tre veckor sedan hon lärde sig hålla i apporten överhuvudtaget.

Hopp över hinder 8,5,  Även här superfint förutom att jag hjälpte henne in till sidan med kroppen samt rösten (alltså dk)

Helhetsintryck 8, med kommentaren okoncentrerad bitvis vilket jag håller med om men jag är imponerad över att det var så lite som det var.


Kort och gott så har Diva överträffat alla mina förhoppningar och med lite finslip så är nog förstapriset i hamn innan sommaren är slut. DUTTIG TÖS. Nedan kommer lite bilder som masterfotografen Eva har tagit från tävlingen (är hon inte söt så säg),

Av Anna-Lena - 22 april 2007 21:37

På onsdag smäller det, Diva ska göra sin lydnadsdebut. Det kan verkligen gå hur som helst. Ena dagen är hon som en dröm och gör suveräna moment och nästa dag kan hon INGET (jag överdriver faktiskt inte). Hon är skendräktig och har sin könsmognad/spökperiod verkligen de bästa av två världar för lydnadsträning. Ena dagen är hon spökig och hoppar högt för en liten sten eller postlåda och nästa dag så sover hon och måste släpas ut för att kissas. Idag har de två momenten som hon varit bäst på gått helt värdelöst, apporteringen och inkallningen. På inkallningen sprang hon förbi mig och satte sig bakom ryggen(???) sedan när jag kortade avståndet såg hon på mig som "vad vill du?". Apporten tittade hon på som om den hade GIGANTISKA huggtänder och frågade mig om jag verkligen trodde att HON skulle ta DEN i munnen. Däremot gjorde hon ett superfint läggande och några lovande ställande. Hon har problemet att hon sätter sig när jag går mot henne. Jag har löst problemet så att jag släpper en leksak eller godis när jag vänder och går sedan en båge och kommer upp i fotposition bakifrån. Det funkade och jag kunde faktiskt minska bågen så jag bara svängde lite.


 Mara ska dessutom göra slutprovet på söndag (gulp). Nåja, det känns faktiskt tryggare än Divas debut...:) Den stora skräcken är främst att jag ska göra något dumt. Mara gör alltid sitt bästa och det som kan sänka oss är jag. Igår var vi på träning och körde lätt och kul. Som vanligt gick det lite snett och den första övningen blev svår eftersom vittringen hamnade där den inte skulle vara. Mara fixade det i allafall och de övriga övningarna gick som smort. Hon är verkligen laddad nu när hon inte är skendräktig nå mer. Man kan bara hoppas på att det blir någolunda svalt på söndag så att hundarna orkar provet. Jag hade tänkt att träna upp kondisen lite men provet kom ju lite hastigt på tal så jag får hoppas att den räcker (både min och Maras).


Annars så är mitt liv stressigt (som vanligt) jag förstår inte vad jag gör.

Måndag är jag i Vimmerby på dagen och tränar lydnad på eftermiddagen kvällen avslutas med jobb. :(

Tisdag börjar med träning, sedan skola och sedan kanske lite markeringsträning med Noomi.

Onsdag börjar med skola och städ inför att svärmor och min svägerska kommer och sen bär det av till tävlingen.

Torsdag börjar med skola och sedan jobb.

Fredag kommer Jenny och då ska vi ut på kvällen.

Lördag är jag troligtvis bakis.

Söndag är det slutprov.

PUH, tur att jag gillar att vara i farten.

Av Anna-Lena - 15 april 2007 12:09

..i helgen. Vi började helgen med att promenera ut till en grillplats på fredag eftermiddag. På lördagen åkte vi och käkade buffe med kakbuffe till efterrrätt. MUMS, det fanns så otroligt mycket kakor och bakelser och pajer. Camilla sa på en gång att det känns som om man kliver in i filmen Kalle och chokladfabriken och det stämmer precis. Mycket mätta åkte vi till Malmskogen och ställde i ordning några legor till IPO-R tävlingen på söndag. Efter det passade vi på att låta vovvarna hitta några figgar. Mara gjorde ett jättefint arbete och hon susade fram över stenarna. Det är så roligt att träna med henne när hon blivit så laddad igen. Jag tog ut Diva också och skulle träna lite lydnad men hon var alldelens för upptagen med att vara hispig över den främande miljön *suck*. Hon är verkligen inne i en spökperiod och låser sig totalt när något låter.


På söndagen åkte vi först till Motala för att kolla om vi kom med på spårtävlingen. Jag och Camilla var reserver. Det gjorde vi inte men vi passade på att träna lydnad. Diva var jätteduktig och håller position bättre och bättre. Hopp över hindret gick suveränt och apporteringen går bättre hela tiden. Det enda momentet som går dåligt är fotgåendet, hon är lixom lite osäker och bjuder stå på raksträckorna. Därför har jag varit tvungen att backa och befästa kommandot fot igen. Nitro var kanonduktig och konstentrerade sig hela tiden trots att det är ett helt nytt ställe. När vi var färdig åkte vi till Linköping och figgade på IPO-R tävlingen. Det var roligt att se vart man kan sträva om jag kommer på att tävla. Helgen avslutades med att Camilla och Jesper hämtade Mara och Diva eftersom de skall spendera hela måndagen hos dem medan jag är på praktik.

Av Anna-Lena - 8 april 2007 21:53

Jag fick äntligen så pass dåligt samvete att jag bara kände mig manad att skriva om helgen. Tyvärr var helgen alldelens för kort och det hände massvis. Jag kommer bara att skriva en kort resume annars orkar ingen läsa...(och jag inte skriva)På tosdag började jag och Camilla med att bli sena, vilket vi senare inte var eftersom samlingen var flyttat. (pust) På kvällen kördes en övning för de färdiga ekipagen och vi "nötter" (gröningar) fick vara figgar. Jag blev placerad i ett rum FYLLT med discorök. Det gick jättebra första timmen efter det började de klia i både näsa, hals och ögon. När jag legat nästan två timmar blev jag hittad. SKÖNT, typiskt nog var jag självklart den sista att bli hittad. Nåja, jag ska inte klaga det var värre för de stackare som fick ligga utomhus. Vi blev indelade i grupper, i min grupp var det Noomi och Dizzy, June och Lace, Berit och Niko, Linnea och Misty, Camilla och Nitro och jag och Mara. Det var en kanongrupp där jag verkligen kände mig trygg och där alla diskuterade och hjälpte varandra. Jättemysiga människor och hundar, ett öppet klimat och bra figuranter.På fredagen började vi med ett inomhussök och jag märkte snabbt att Mara inte var sig själv, hon var osäker och verkade inte ha sin vanliga fokusering. Alla sök på resten av fredagen och lördagen gick åt till att höja hennes självförtroende och motivation. Jag har troligtvis gjort övningarna lite för svåra på senaste tiden och troligtvis knäckt den stackars vovven. Nåja, på söndagen var det dags för "nötternas" övning och det var i ett stort hus där det varit någon explosion och det var mellan 7-15 människor borta. Vi blev uppdelade i grupper om tre och fick söka på. Våran grupp gjorde massor av fel, bla. gjorde jag avlämningsfel när jag lämnade människorna till avlämningsplatsen. Suck, det är så mycket att tänka på. Slutet av övningen gick bra och vi fick in snitsen på grupparbetet och samarbetet flöt bra. Efteråt är jag så glad att vi fick göra detta för jag lärde mig massor av nya saker och känner mig mer klar på hur man kan organisera ett gruppsök. Mara sökte bra och engagerat under hela söket, duttig tös.På eftermiddagen så började hundarna bli trötta efter flera dagars hårt arbete. Trots detta var Mara bättre än under hela helgen. Min positiva dam med glitter i blicken och sug till tusen var tillbaka och hon riktigt njöt av arbetet. Jag känner också att jag förbättrat mitt sätt att köra henne genom att jag blivit mer aktiv i hennes arbete. Jag har sett att hon uppskattar att jag engagerar mig hela tiden. Kort och gott så har jag spenderat hela helgen med underbara människor och lärt mig massvis. Jag vill bara tacka alla för deras bra tips och för deras fina arbete med mig och min hund.TACK

Av Anna-Lena - 2 april 2007 22:48

..suck jag skrev just ett långt medelande men det blev raderat av någon konstig anledning. Här kommer därför en kortversion:Idag var vi och spårade med Mara och Nitro. Mara fick ett 600 metersspår med fyra apporter. Hon tjorvade när hon skulle ta upp spåret och spårade kasst fram till första apporten. Efter det spårade hon fint men missade en apport, hennes första så det störde mig inte. Hon är verkligen en klippa på apporterna och spårar för att hitta apporterna vilket är både positivt och negativt. Hon fick även ett kort motivationsspår med två apporter. Detta fixade hon bra och tuffade på som tåget.Diva fick göra ett uppletande och det funkade fint. Hon har fin fart ut och fin fart in, hon kan dock leka lite med apporten ibland. Hon är väldigt målmedveten och bangar inte att ta konstiga saker (bl a en deo). Mara fick göra budföring också och det gick jättefint. Hon är så laddad och tycker att det är skitkul, sitter brevid och rycker vid sidan. Jag ska verkligen försöka köra rapport med henne för det skulle hon älska.

Ovido - Quiz & Flashcards