Alla inlägg under december 2006

Av Anna-Lena - 31 december 2006 23:40

Gott nytt år allihopa. Detta år har verkligen blivit givande, framförallt har jag fått ett nytt underbarn. Mara har även hon lyckats under året och skrapat ihop en etta i lydnadsklass ett och två. Hon har även klarat både inträdesprovet och SBK 1 provet. Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt till att göra 2006 så lyckat.Denna nyårsafton har varit störtroligt med spel, vin och massor av skratt. Kram från familjen Eklundh-Unnes-Lindström

Av Anna-Lena - 29 december 2006 14:22

Idag har vi varit på IKEA och köpt en massa saker till vårat badrum. Mamma förklarade för mig att jag hade dåligt med förvaringsutrymmen och det är tyvärr sant. Därför blev det en hög hylla till Daniels toalett och en hylla som man har under handfatet till min toa. När vi köpte hyllan till min toa såg vi att det fanns matchande krokar, hylla över hanfatet och toarullehållare. Skälvklart kunde jag inte hålla mig så det fick slinka ned i korgen det oxå.

Av Anna-Lena - 28 december 2006 14:26

Idag har smällarna verkligen börjat dåna runt omkring i samhället. Jag har verkligen varit nervös att Diva ska tycka att det är obehagligt men hon bryr sig inte alls. Tills idag...När vi kom ut var det några ungar som stod och kastade smällare så jag undrade om de kunde vänta tills jag gått förbi, de kunde de sa de. Hmmm, inte då, när jag precis passerat smällde två smällare av precis bakom ryggen på oss. Om att jag blev sur. Diva blev såklart rädd och ungarna var borta. Efter det fick jag släpa Diva till platsen där smällarna brann av. Jag var helt säker på att min skottoberöda hund numera var en ytterst skotträdd hund.Ibland blir man dock chokerad för när mamma, Roger och Daniel var ute med hundarna lite senare så reagerade inte Diva alls på smällarna. SKÖNT. (tur för ungarna jag hade inte varit nådig om Diva varit förstörd) Nåja deras roliga skämt förstörde alltså inte min lilla dam som fortfarande inte märker av smällarna och raketerna. De enda fyrverkerierna hon bryr sig om är Skattkammarena Party Popper och Skattkammarens Hot stuff :)

Av Anna-Lena - 26 december 2006 15:52

Idag har jag shoppat hela dagen endel fynd blev det:1. Fem t-shirts.2. Ett par stövlar utan klack.3. En ballongkjol. 4. Ett par pressvecksbyxor.Summan av kardemumman blev ca 1300 kr. Alltså en ganska billig dag. Mest nöjd är jag med ballongkjolen och stövlarna. Kjolen var superfin och dessutom på rea...NICE. Jag lyckades hitta tre av t-shirtsen för 49 kr, det är nästan omöjligt i vanliga fall men mellandagsrean...JIPPIE. Nedanför kommer ett kort på mig med kjolen och stövlarna.Hundarna har fått gå ut och gå två ordentliga prommisar per dag så Mara har fått värsta energin. Dessutom har vi bara tränat en dag...igår. Mina nya stövlar och ballongkjol...

Av Anna-Lena - 25 december 2006 16:06

Idag blev det äntligen lite lydnadsträning med flickorna. Det gick bra, jag försöker få upp Maras intensititet på fria följet samt få hennes position mer stabil. När hon började tycka att fria följet var roligt började hon pendla fram och tillbaka lite samt bli lite ofokuserad och slarvig. Jag körde korta pass med mycket belöning och det blev faktiskt skillnad. Hon kändes mycket mer säker på vad jag ville att hon skulle göra. Jag har också fortsatt träningen med framförgåendet. Ibland är hon verkligen trög. Hon har så stora problem med att släppa fokuset på mig och mot en annan punkt. Det är alltid lika roligt att komma på de fel man präntat in under alla år. Med Diva ska jag inte gör a samma fel...utan några andra. :)Diva fick köra fot och ligg. Fot gick super hon har en jättefin position och börjar hänga med i svängar. Jag kör mycket kulllekar och belöning för väldigt korta prestationer och det har verkligen hjälpt. Hon känns redan mycket tryggare i sin position än vad Mara gör. I och för sig kräver jag inga distanser eller svängar men jag tror att ju säkrare hon är på raka sträckor desto säkrare blir hon på svängar. Jag tränade även sitt i fotposition men hon vill väldigt gärna lägga sig. Efter några sättanden gjorde hon det ganska fint och fördelen är att hon sätter sig rakt från läggandet vilket inte Mara gör. Läggandet var katastrofalt och jag fick gå tillbaka till frivilliga lägganden. Jag var inte helt nöjd när vi slutade men Rom byggdes inte på en dag.

Av Anna-Lena - 24 december 2006 22:24

Idag var den riktiga julafton. Vi började morgonen med skinkmackor på farmors goda mjukkakor. MUMS. Sedan började förberedelserna inför lunch och middag. Lunchen bestod av gröt och skinkmackor och middagen var efter Kalle(väldigt god). Vid 18.00 kom tomten på besök, vilken tomte. Förvirrat vacklade han in och visste inte åt vilket håll han skulle, Samuel fick hjälpa honom på plats. Förklaringen till förvirringen var att tomten lämnat paketerna under granen via balkogen och att han därför inte hittade från dörren :) Nåja, det blev verkligen en lyckad jul och trots att vi inte skulle ge julklappar så fick jag och Daniel många. Bla. fick vi av farmor, mamma och Roger, Samuel, Linus och Johnnie. Jag älskar verkligen traditonella jular och att se mina småbröders min när de river upp papperet på paketena är obetalbart.Några kort på den snygga tomten:

Av Anna-Lena - 20 december 2006 16:22

Idag kom min familj. Superroligt men superstressigt. När jag vaknade på morgonen såg planeringen ut som detta:*Skola mellan 08.15-12.00*Kissa hundarna och äta lunch.*Köpa present till de gulliga bilreperatörerna.*Åka till Kisa och lägga på topplacken på bilen.*Städa*Äta middag hos Camilla och Jesper.*Välkomna min familj.På kvällen när familjen anlände kl. 22.30 var listan avslutad. Tyvärr fick hundarna en lite tråkig dag men de fick följa till Kisa. Även idag var Fia så gullig och följde med som sällskap, skönt att fördriva två timmar själv är inte så kul. Diva var inte lika lugn i fikarummet som igår utan var som en torped. Mara charmade en försäljare och fick sig lite kel.:)Jag skrev ett sånt fyndigt rim på packetena:"För att du som tomten vara,låta Anna-Lena pengar spara.Laga bilen i ett rapp,ska du få en liten klapp."Jag måste medge att jag är ganska stolt över min prestation och ringde runt till Daniel, Camilla och mamma och läste upp det för dem. Ingen vågade säga något annat än att rimmet var bra:)Här kommer en bild från lunchkissen med flickorna. Diva har just siktat in sig på en attack på Mara. Masterfotografen syns snyggt i skuggan...

Av Anna-Lena - 19 december 2006 13:25

Idag har mina tjejer varit som besatta. Morgonen började med en resa till Kisa för att laga bilen. Självklart följde vovvarna med. När vi kom fram gick jag och Fia på en prommis med flickorna och hennes hund. Diva måste fått tag på speed, hon kunde inte gå fint en meter. Tillslut kom vi till en fotbillsplan där vi släppte odjuren och körde lite rapportaktigt mellan mig och Fia. Väl tillbaka till bilaffären skötte sig tjejerna bra. Diva tuggade på ben och Mara stirrade på mig när jag åt kakor.På kvällen åkte jag och Camilla och tränade lydnad på hundungdom. Diva var duktig men hade lite svårt att konsentrera sig när det kom konstiga ljud från andra som tränade. Jag spenderade mycke tid bara åt att busa med henne. Jag lät henne söka upp rätt position och busade sen som en galning. Diva fick verkligen upp rätt glöd på slutet.Mara skulle jag träna fjärren från sitt till stå men en blandning av för gott godis och en för laddad tjej resulterade i dåliga byten. Jag gav upp den iden och tänkte träna lite backadne i fria följet, även här var den blandningen inte bra. Det slutade med att jag körde lite fritt följ och introducerade franförgåendet?(appelllydnaden där hunden går framför i kopplet) Jag tänker bakåtkjedja ihop detta momentet och jag började med att träna att hon skulle kunna stå och fokusera framåt medan jag stod bakom. Det gick hyfsat, hon har svårt att släppa mig med blicken utan vill gärna be mig om låv att ta grejjen.Kort och gott ett dåligt träningstilfälle för mig och Mara och ett sådär för mig och Diva. Jag känner mig lite off på lydnad just nu så jag behöver nog en paus.

Ovido - Quiz & Flashcards