Alla inlägg den 16 januari 2007

Av Anna-Lena - 16 januari 2007 15:57

..ja du läste rätt, i morse gick jag upp lite extra tidigt för att hinna springa och duscha innan skolan. Mara tyckte att jag var totalt knäpp, springa innan frukost (hennes frukost). Nåja, jag kom nöjd och ganska pigg hem och åkte glatt till skolan. Jag ska nog försöka göra det fler gånger om jag inte får träningvärk imorgon. :)På kvällen sammanstrålade jag och Camilla vid hundungdom för lite lydnadsträning. Mara fick träna på att stå och fokusera framåt. Tänka sig att hon ÄNTLIGEN börjat förstå att hon ska stirra framåt och inte röra en tass för belöningen. Vi tränade också kryp som gick sådär, hennes kryp är en blandning mellan grodhopp, fusk med att ställa sig upp och ibland fin teknik. Jag ser ändå en ljusning eftersom hon får till tekninken ibland. Jag tränade också på friaföljet och körde bara raksträckor där hon själv utan axelhjälp skulle hitta rätt position. Det funkade faktiskt över förväntning och positionen, som nu ett tag varit alldelens för långt fram, blev både bättre och stabilare.Diva fick träna stå och den söta damen började själv bjuda stå. Hon är snabb att fatta och när jag skulle köra lite inkallning med läggande på slutet fick jag några perfekta ställande, vilket i och för sig kanske inte är så önskat i de situationerna men det kändes skönt att hon börjar förstå vad STÅ betyder. Hon fick även köra lite apportering med Camillas hjälp och fick till några bra omgångar. Hon vill inte gärna ha apporten i munnen och hoppar bara på den om den är på backen.Som avslutning fick Diva köra lite fritt följ och jag har äntligen börjat förstå VARFÖR man ska nöta position. Diva gick jättefint och höll positionen hela tiden. Dessutom som en följd av att hon verkligen VET hur jag vill ha det så har halterna blivit bra utan träning. Hon sätter sig naturligt rakt och lagom långt fram. Tänk om jag befäst några grunder på Mara istället för att stressa vidare, vad livet (eller åtminstone träningen) varit lättare. Nåja, tur att man lär sig av några av sina misstag.:)

Ovido - Quiz & Flashcards