Alla inlägg den 9 januari 2007

Av Anna-Lena - 9 januari 2007 23:31

Idag fyller alltså min mor och Jenny år. Vid tolvslaget satt jag och skickade grattiskort till de båda. Vi syskon hade bestämt att fira mor vid halv sju på morgonen innan hon for till jobbet. Med klockan stäld la jag mig för att sova men det var stört omöjligt. När klockan var två lyckades jag somna, när klockan ringde halv sju var det bara att gurgla halsen och sjunga upp(jag sjunger alltid för de som fyller år). Det var nog inte min bästa prestation men mamma verkade glad. I present fick hon det som jag önskade mig...en metallapport. Låter kanske lite trist, men det är verkligen något man behöver när man ska tävla lydnad och bruks. Hon blev glad för presenten och Darco blev ännu gladare. Efter min skönsång tänkte jag sova en stund till men några sekunder efter telefonluren låg tillbaka hörde jag ett KRASCH!!! En skräckslagen Diva kom inspringandes och bad om hjälp. Vad hade hänt??? Jo, när Diva stått och tittat ut genom fönstret lyckades hon på något sätt putta ner en blomkruka. SUCK, så var den sovmorgonen förstörd. Efter att jag städat upp och övertygat Diva om att hon inte skulle dö om hon gick in i vardagsrummet så var jag tyvärr pigg. Det blev en timme matteräknande och sedan var det inget problem att somna. Tyvärr hade jag bestämt att stiga upp klockan halv tio så det var bara att masa sig upp ur sängen och ta en dusch.Nåja, nog om detta...Hundarna har faktiskt haft en produktiv dag med två lydnadspass. Ett på dagen med Nina och ett på kvällen med Camilla. Dagspasset började bra med en VÄLDIGT inspirerad Mara. Hon fick fortsätta att träna stå med fokus fram medan jag rörde mig runt henne. Rekord, hon lyckades säkert fokusera framåt i tio sekunder...HURRA, det händer något i utvecklingen. Efter detta körde jag lite ligg i olika situationer, inkallning, läggande under gång m.m Mara är inte super på ligg, hon försöker fuska och lägger inte ned armbågarna riktigt...matte är en dålig klickare tydligen. Dessutom har hon problem att lägga sig snabbt för långt ifrån mig. Hon vill likson krypa inpå mig. Med belöningen bakom blev det faktiskt bättre.Diva fick träna på att gå fot, inte helt bra idag. Jag måste ha slarvat på hur jag belönar henne för hon ville skjuta ut rumpan lite. Efter det körde jag lite ingångar framifrån, inte heller detta gick riktigt bra. Hon var seg och ville inte riktigt komma och sätta sig. Tillslut körde jag lite ligg (Divas paradnummer), jag började med några frivilliga ligg men la sedan belöningen bakom och provade att lägga henne när hon var på väg till mig. Fantastiskt, den lilla damen fullkomligt slängde sig ned i backen när kommandot kom. Jag blir bara mer och mer imponerad av den damen. Jag kunde öka avståndet och sista gången stod jag cirka tio meter bort och la henne på halva sträckan...PERFEKT, gud vad jag älskar den lilla damen.Tyvärr så blev Mara väldigt frustrerad av min och Divas träning och skällde ganska mycket. Dock la hon sig ner på slutet och "gav upp", massor av beröm och godis.Träningen med Camilla gick väldigt bra med båda flickorna. Diva var lite trött så hon fick inte göra så jättemycket medan Mara var i perfekt form. Hon fick börja med att hålla position i stå, sedan inkallning, ställande, sittadne i grupp och apportering. Hon var jättefin och lagomt laddad. Speciellt sittande i grupp är jag nöjd med då hon satt stilla och fokuserade på mig hela tiden (dock körde vi väldigt korta pass). Kort och gott mina flickor är mig ett stort glädje ämne. Jag önskar även min mamma och Jenny grattis på födelsedagen och en stor kram.

Ovido - Quiz & Flashcards