Direktlänk till inlägg 28 januari 2008

Aha upplevelse

Av Anna-Lena - 28 januari 2008 19:46

Idag har jag tränat lydnad i köket igen. Aha upplevelsen kom ifrån att jag provade göra stegförflyttningar åt sidan samt vändningar på stället med Diva. Med Mara tog detta ett tag att få bra och det är fortfarande inte helt perfekt. Diva däremot gjorde JÄTTEFINA förflyttningar redan första gången. Allt mitt tjat med fotposition under lekformer verkar ha gjort sitt och positionen para funkar i olika situationer. Jag vågade mig inte på att backa utan slutade medan jag var supernöjd. Förutom denna underbara upplevelse var det blandade tankar om resten av passet. Jag har börjat lägga kommandon på fjärren och det är väl inte förrän det är färdigt som jag verkligen kan se om hon förstått ´hur förflyttningarna ska gå till. Jag är inte allt för orolig eftersom hon är så smart. Vittringen går sådär, hon har inte riktigt förstått till hundra exakt vad som ger belöning. 75% av gångerna markerar hon rätt men resten av gångerna låser hon sig på en lapp och sliter lös den av frustration för att hon inte får belöning. Trots det tror jag att om jag bara jobbar på och tänker efter hur jag placerar lapparna så kommer det att lösa sig. Hon har förresten blivit en riktig stjärna på att inta fotposition på kommando när hon är fritt i rummet. Min stora stöttesten är att träna stadga. Orsaken att det är en stöttesten är för att jag inte tränar det så mycket som vi skulle behöva. Det är bara det att jag tycker att det är såååååå tråkigt.


Maras kryp går verkligen framåt, i hennes mått mätta. Nu efter MÅNGA månader kan hon krypa två tre små steg i position. Men såfort jag råkar gå liiiiite fort så börjar hon hoppa med rumpan, svänga in framför fötterna och stressar på. Kryp är verkligen ett hatmoment för mig men Mara tycker att det är superlajbans. Smulan rullar på med sina freestyle trix men min fantasi är snart slut. Hon kan nu:

*Rulla

*Hoppa genom armarna

*Hoppa över benen

*Gå fot på höger och vänster sida

*Buga

*Gå slalom mellan benen

*Backa runt fötterna i en cirkel

*Gå runt, runt ett ben

*Backa in mellan benen

*Gå mellan benen

*Gå bakom mig med tassarna på min rumpa.

*Sätta en tass i taget på vänster respektive höger knä när jag för fram dem.


Kom gärna med förslag på fler saker jag kan lära in. Min tanke är att träna in att hon ska kunna lämna mig men då måste jag kunna vara ute så det får vänta tills blåisen är borta och det är varmt och soligt. Trixen som du ger förslag till är bra om de går att träna in i köket. Smulan är helt klart den mest lättlärda hunden i våran familj, synd bara att motivationen inte håller för lydnad. Nu när sommaren kommer blir det nog agility för hela hundfamiljen. Både Mara och Smulan tycker att det är stenkul medan Diva är livrädd för ALLA hinder. Men det ska det bli ändring på i sommar...:)


 
 
Noomi

Noomi

28 januari 2008 21:45

Om du vill ha lite omväxling till dina klipska damer så kan jag ju skicka upp den lille huliganen ett tag. Han fattar absolut NOLL av allt vad lydnad heter. Suck. Han skulle nog behöva en dos Anna-Lena :-D
Kul att det går bra med Divisen, dags att du lägger in lite bilder snart.
Kramis!

http://www.dizzyweb.se

 
Ingen bild

Hannah

29 januari 2008 14:03

självklart måste du lära henne hur gör flickorna i sundsvall? (hon ska lägga sig på rygg och visa magen)
*tvätta sig runt nosen med tungan
*ligga ner och skämas med tassen över ögonen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 30 mars 2008 17:48

Vi var på träning med Christina som jag berättade i måndags...tror jag det var. Christina var jättenöjd med våran utveckling och tyckte Mara var en helt annan hund. Självklart visade hon inte upp att hon var osäker på att markera höga och dolda utan ...

Av Anna-Lena - 29 mars 2008 17:58

Morgonen började med ett ordentligt pass på gymmet trots att stora delar av kroppen inte ännu repat sig sen de tidigare passen. Det var skönt att göra det på morgonen så kan man svulla hela dagen utan ett uns dåligt samvete...:). Efter lunch följde j...

Av Anna-Lena - 26 mars 2008 10:44

Ikväll var jag på klubben och tränade lydnad med Diva. Hon började med att skeptiskt morra åt alla hundar innan hon efter en minut fattade att INGEN brydde sig att hon var där. Efter det brydde hon sig inte överhuvudtaget om de andra under hela passe...

Av Anna-Lena - 24 mars 2008 10:43

Idag har jag varit på prommis med vovvarna, ätit frukost, ätit lunch, tränat räddning, hjälpt Daniel att städa, pluggat en stund samt hälsat Roger välkommen. Roger är min styvfar som ska bo hos oss i åtta veckor. Nåja Camilla och Jesper var här för d...

Av Anna-Lena - 23 mars 2008 10:30

Ja eller det är ju alla våran påsk. Vi har haft jättemysigt med grillning på fredag, shopping på lördag och lite till shopping på söndag. Hela helgen har det varit jättefint väder och det gör att hundarna har fått diverse timmar ute i skogen och mysi...

Ovido - Quiz & Flashcards