Direktlänk till inlägg 11 juli 2007

Mara, Mara sötast utav alla....

Av Anna-Lena - 11 juli 2007 15:42

Ja mycket kan man säga om Mara men söt är hon iallafall. I måndags var vi ut och spårade med vovvarna. Mara fick två spår med en vinkel och en apport + slut (godisburk). Diva fick et spår med fyra leksaker, jag försöker lära henne att det finns spännande saker i spåret. Diva började och spårade kanonbra, några gånger blev hon lite less och tittade på mig som "vaför gör vi detta?". Men intresset ökade längs spåret och i slutet låg hon på i kopplet som en monsterdogg. Hon har lysande spårteknik om jag jämför med Maras och spårar nogrannt och nästan plöjer med näsan i backen. Mara satte iväg längs spåret som en jagad kanin på speed, hon är SÅÅÅÅÅÅ söt när hon gör det. Hon viftar på svansen och skulle säkert ha sökt av hela skogen om inte kopplet bara var 1,5 m. Jag fick stanna MASSA gånger då hon valde att planlöst börja söka apporter istället för att spåra. Om någon vet något bra sätt att öka dragningen på spåret så säg till. Mara spårar endast för att hitta apporter och väljer gärna att söka istället. Jag har i och för sig funderat på att skita i spåret och köra rapport istället eftersom hon absolut ÄLSKAR det. Dessutom ska jag träna på så IPO-R lydnaden sitter till våren.


Idag har vi kört rapport öven en tjärn och Darco simmade jättefint men Mara ansåg att det var för jobbigt och valde två av fyra gånger att efter halva sträckan simma upp till kanten och springa istället. Mutter, den damen går inte att stoppa när hon bestämt sig. Hon simmade dock två ganger så jag är ganska nöjd. Överhuvudtaget börjar jag bli lite less på att hon kan bestämma sig för något och då går det inte att stoppa henne , varken med mutor eller hot. Hon är tjurskalligare än...ja jag kommer inte på något.


Nästa nyhet som jag glömt berätta (tror jag) är att Diva har simmat självmant. Detta är alltså en STOR händelse då damen förra sommaren knappt blötte tassarna. Första gången var helt häftig. Diva simmade två simtag och när hon kom in var hon överlycklig. Nästa gång sprang hon glatt ut och simmade ca fyra simtag innan hon fick pinnen i munnen. Idag har hon även vågat simma när vattnet blir djupare lite snabbare och hennes stolthet över sin egen förmåga går inte att ta miste på. Hon är såååååå gullig när hon kommer inspringande med pinnen i munnen och snabbt viftande svans. Söt, söt, söt.....

 
 
Noomi

Noomi

13 juli 2007 12:04

Dizzy gör ju som bekant gärna som Mara i spåret. Mängder med medvindsspår har varit lösningen för henne - oftast utan apporter och väl uttänkt belöning på slutet. Aldrig få utdelning för vindandet. Tar TID men har funkat. Hälsa jyckarna :-) Kram!

http://www.dizzyweb.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 30 mars 2008 17:48

Vi var på träning med Christina som jag berättade i måndags...tror jag det var. Christina var jättenöjd med våran utveckling och tyckte Mara var en helt annan hund. Självklart visade hon inte upp att hon var osäker på att markera höga och dolda utan ...

Av Anna-Lena - 29 mars 2008 17:58

Morgonen började med ett ordentligt pass på gymmet trots att stora delar av kroppen inte ännu repat sig sen de tidigare passen. Det var skönt att göra det på morgonen så kan man svulla hela dagen utan ett uns dåligt samvete...:). Efter lunch följde j...

Av Anna-Lena - 26 mars 2008 10:44

Ikväll var jag på klubben och tränade lydnad med Diva. Hon började med att skeptiskt morra åt alla hundar innan hon efter en minut fattade att INGEN brydde sig att hon var där. Efter det brydde hon sig inte överhuvudtaget om de andra under hela passe...

Av Anna-Lena - 24 mars 2008 10:43

Idag har jag varit på prommis med vovvarna, ätit frukost, ätit lunch, tränat räddning, hjälpt Daniel att städa, pluggat en stund samt hälsat Roger välkommen. Roger är min styvfar som ska bo hos oss i åtta veckor. Nåja Camilla och Jesper var här för d...

Av Anna-Lena - 23 mars 2008 10:30

Ja eller det är ju alla våran påsk. Vi har haft jättemysigt med grillning på fredag, shopping på lördag och lite till shopping på söndag. Hela helgen har det varit jättefint väder och det gör att hundarna har fått diverse timmar ute i skogen och mysi...

Ovido - Quiz & Flashcards