Alla inlägg under februari 2007

Av Anna-Lena - 10 februari 2007 20:32

...ja idag fick Divabus göra skogssök istället för Mara. Jag, Jesper, Camilla, Mia och Noomi träffades kl. 09,00 för en förmiddag i skogen. Diva fick köra systemövningar som inte gick bra alls. Jag provade med att ha burkar med kattmat med mig som belöning och förrutom att det var svårt och impopulärt hos figgarna så tyckte inte Diva att det var speciellt gott. Dålig ide alltså, nåja man ska prova allt minst en gång. Diva tyckte alltså att belöningen var sisådär men därimot var det mycket spännande längs stigen och hon stack ideligen framåt längs vägen för att "checka läget". Efter fikat körde jag två figgar som hon fick se gå iväg och med kamp som belöning och det gick bra. Mia påpekade en mycket vis sak: Diva är smart...(det överser jag ganska ofta) och därför måste jag göra övningarna lite knepiga så hon måste arbeta. Den lilla damen får annars alldelens för mycket hjärna kvar att hitta på andra saker. Bättre lycka nästa gång alltså...Annars var det en underbar dag i trevligt sällskap till och med vädergudarna var på våran sida. På eftermiddagen var vi och bowlade med Camilla och Jesper och åt sedan smaskig mat och efterrätt. Vi hann till och med ta ett yoga pass (jag och Camilla), kvällen avslutades med att jag halvt om halvt sov melodifestivalen.

Av Anna-Lena - 9 februari 2007 15:20

...sa gubben och kysste kärringen sin.:) Ja kort och gott var jag less på grönt så nu blir det lila en stund. Jag måste erkänna att hela bloggen känns mer upplivad. Hänt i veckan:Inte mycket annat än skola, jobb och filmtittande. En och annan promenad med hundarna har det ju självklart blivit och till och med lite lydnadsträning. I tisdags så tränade jag stå med fokus fram med Mara och det funkade jättebra. Jag har börjat höja kraven och störningen och det fixar hon bra. Med Diva tänkte jag att jag skulle köra apportering och prova ännu ett sätt för henne att förstå vad jag vill och tycka att det är kul. Jag la apporten på backen och bara väntade u henne. TJOHOOOOO, det funkade, förs gick hon fram och nosade (klick) sedan trampade hon på den (inget klick) sedan stampade och hoppade hon på den (inget klick) tillslut tog hon den i munnen (klick) lyft upp den (klick) bar den nåt steg (klick) bar den till mig som var ca 1 meter bort (klick). Alltså på några klick på rätt ställe bar min sötnos apporten UTAN att tugga eller vända på den till mig. Kort och gott, ge damen tid att fundera själv och stressa henne INTE. Nåja, det var skönt jag känner att jag äääännntligen är på rätt spår. Jag tränade även lite freestyle moves med Smulan som förvånade mig med att vara superförig, mindre stressad än vanligt, väldigt läraktig och framförallt så bet hon inte fingrarna av mig. Under passet började jag inlärning av backa, hoppa upp med framtassarna på min mage och "putta mig bakåt samt rulla med nytt kommando och flera rullningar i taget. Jag tror att jag ska göra ett försök att göra damen till min freestyle hund och avlasta de båda övriga från detta (de har nog med allt annat).Imorgon ska jag ut i skogen med Camilla, Noomi och kanske Mia och det ska bli superkul och söndagen består av räddningsträning. Dessutom ska jag, Daniel, Camilla och Jesper åka och bowla imorgon eftermiddag och det ser jag verkligen fram emot. Jag har bara gjort det en gång förrut så vi får se hur det går....

Av Anna-Lena - 5 februari 2007 16:32

Ja, jag blev alltså utmanad av Noomi.Här nedan kommer testet.1. Ta den närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4 - vad står det där?...torparna och att backstugebebyggelsen och dagverkstorpen har haft soldattorpen som förebild. 2. Sträck ut din vänstra arm så långt du kan, vad rör du vid då?En kaktus3. Vad var det senaste du såg på TV?Bruse allmighty (snarare somnade till)4. Utan att se efter, gissa vad klockan är:Halv fem. Den var 16,37 men jag tittade på den för bara ett kort tag sen så det var lite fusk. :)5. Bortsett från datorn, vad hör du just nu?Daniel som bläddrar i papper.6. När var du senast utomhus och vad gjorde du då?För en kvart sen medan jag väntade på att Daniel skulle hämta mig. (han var en kvart sen)7. Vad tittade du på innan du började svara på den här undersökningen?En ny tavla som de köpt till kommunen.Jeans, t-shirt och en kofta (jobb outfit)9. Drömde du något i natt? I så fall vad?Nopp, sov som en gris.10. När skrattade du senast?Idag i skolan.11. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu?Två tavlor som Daniel har målat, tre tavlor som någon annan målat, en tavellist med saker och en jackhängare.12. Har du sett något konstigt på sistone?Inget som jag reagerat på. I och för sig reagerar jag inte på så mycket (nå längre)13. Vad tycker du om den här utmaningen?Lite ointressanta frågor, men ganska kul.14. Vilken var den senaste filmen du såg?Wallander, kom inte ihåg vilken jag och danel såg typ fem förra veckan)15. Om du blev multimiljonär, vad skulle du köpa?Hus på landet, sen skulle jag glassa hemma och träna hundar.16. Berätta något om dig själv som folk inte känner till.Jag har verkligen funderat, jag har fått ett nytt sår på en tå efter att jag sparkat i Divas ben i morse.17. Om du kunde förbättra EN sak i världen utan att ta hänsyn till politik och skuldkänslor, vad skulle det vara?Jag kopierar Noomis svar: Se till att alla människor får tak över huvudet och mat för dagen. 18. Tycker du om att dansa?Jag ÄLSKAR att dansa.19. George BushDet måste finnas dåliga människor för att vi andra ska se snälla ut...20-21. Vad skulle dina barn heta, pojke resp. flicka?Min dotter skulle heta Myy i andra namn för det lovade jag min första hund innan hon avlivades. Annars vet jag inte, den dagen den sorgen.22. Skulle du någonsin överväga att bo utomlands?Kanske i Spanien...VÄRME.23. Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till pärleporten?Jasså kommer du.24. Vilka personer vill du ska svara på de här frågorna?Jag vill gärna att alla jag känner svarar....Jag ska utmana någon sen...Nu ska jag fara från Daniels jobb och göra lite nytta:)JAG UTMANAR... Eva (boysens), mamma, Jenny och Fia.

Av Anna-Lena - 4 februari 2007 21:22

Idag har vi varit i skogen och kört sök med räddningsgänget. I mitt gäng var Camilla, Marisol och Andreas. Träningen var väldigt givande och jag tror att jag kan tala för alla när jag säger att vovvarna var duktiga. Mara fick "popp upp" figgar och hon verkade fatta principen och började sikta in sig åt det hållet jag pekade. Mara är väldigt självständig i söket i vanliga fall så jag vill verkligen få henne att förstå att jag vet vart figgarna är och att hon kan ha mig till hjälp i söket. Skickena blir väldigt krokiga när hon inte litar på mig utan söker självständigt. Detta är jättefint om man ser ur räddningssynpunkt, att hunden självständigt med ett effektivt sökmönster söker efter figurant. Men tyvärr är detta inte lika populärt på brukssökstävlingar :(. Jag kommer nog aldrig ändå att starta Mara i sök men det är perfekt att prova lite ideer på henne inför träningen med Diva som jag gärna skulle vilja starta sök med.Efter sökträningen var jag och jobbade i typ fyra timmar, sedan hem och svulla semlor. Nu på kvällen har jag klickat Mara för kloklippning, det gick bra tills jag klickade när jag hade klon i tången och hon trodde att jag klippte. Nåja, den får hänga med till Hultsfred så får vi se. Nu är det tyvärr nog en vecka till det blir mer bloggning men förhoppningsvis hinner jag skriva några rader på onsdag.

Av Anna-Lena - 3 februari 2007 14:19

...jag är just nu ute på praktik i en skola i Vimmerby. Superkul, jag känner verkligen att jag valt rätt arbete. Jag älskar att undervisa och försöka inspirera elever att vilja ta till sig kunskap. Skolan är underbar och mina kolleger likaså. Min mentor ger mig fria tyglar och jag kan verkligen ha en öppen och bra diskussion om ALLT. Eftersom att det är så långt att åka så bor jag och Daniel i Hultsfred på veckorna och det är därför det inte blir några uppdateringar då. Vi har nämligen inget internet eller tv kanaler för den delen. Detta har gjort veckans dagar MYCKET längre och jag har förstått hur mycket tid dessa två saker tar fastän jag inte tycker att jag har tid med dem hemma. Jag och Daniel har under veckan hunnit prata, gå med hundarna, plugga OCH sett nästan alla Wallander filmerna (bra filmer). Om dagarna alltid vore såhär långa vore min stressade mage glad. Eftersom veckan faktiskt varit avkopplande, eller inte stressande så känner jag mig konstigt nog utvilad. Idag har jag Camilla, Daniel och Jesper varit ut på en promis med vovvsen i det UNDERBARA vädret. Jag har fått sånna vårkänslor och känner mig upplyft. Mara har (äntligen) börjat löpa, jag hittade de första bloddropparna idag. Hon har dock varit svullen hela veckan så jag tror att hon började lite tidigare men Smulan är min lilla städtant. Ikväll ska vi ha norrlandskväll och äta palt och hamna i paltkoma. Till efterrätt blir det hemmagjorda semlor som min kära sambo bakade igår. Mums, nu ska jag gå och se skidskytte och bara slappa med mina nöjda och trötta vovvar.

Ovido - Quiz & Flashcards