Direktlänk till inlägg 18 februari 2007

Räddningsträning på Linghemssågen

Av Anna-Lena - 18 februari 2007 16:04

Jag har ingen som helst fantasi när det gäller rubriker till inläggen.Idag var vi på Linhemssågen och tränade. Jag, Leif, Tina och Susann var ett team. ALLA hundar gick jättebra.Mara fick totalt hitta sju figgar vilket jag tror är rekord för en söndagsträning. Allt (nästan) flöt på bra. Först fick Mara två figgar i mörkret, idag fick hon ha den röda lampan på ryggen. Jag märkte ingen skillnad från i tisdags fastän denna lampa inte lyser upp så mycket. Hon trampade på i bra fart och tog mark utan mig. Hon klev även uppför en gallertrappa fastän jag var typ 10 meter bort. Efter det fick hon två utlagda som jag inte visste var de var och jag fick inte följa med och leta. Jag fick släppa in henne genom dörren men sedan fick hon fixa resten själv. Ena figgen var under golvet och den andra var uppför en ganska hög gallertrappa. Båda figgarna tog hon själv och till min lycka fäste hon snabbare på den under golvet än hon brukar. Det känns som att hon tycker att det är precis som vilken annan figge. Sen fic hon två figgar som var svåra en på en hög med lastpallar där vittringen vandrade längs taket och slog ner på andra sidan och en under golvet där det var ett ställe som hon kunde ta sig fram annars var det ett stort hål. Tyvärr så såg Mara figgen på andra sidan hålet och försökte inte ens att hitta väg fram till figgen vilket jag kan förstå men inte önskar. Eftersom hon bestämt sig vart den var fick hon belöning och jag ångrar mig lite efterråt. Det är verkligen knepigt det finns två sidor på "myntet"1. I verkligheten hade man aldrig krävt att hon skulle fram utan nöjt sig med att hon tydligt visade vart den var. Det kanske inte är så vanligt att de släpper både vittringen och synretningen för att hitta väg fram.2. Detta är inte verklighet utan träning och Mara har lätt att avståndsmarkera så hon behöver lära sig att försöka hitta väg till figgen. Sen så vet jag inte riktigt vad jag skulle gjort om jag ville att hon skulle fram. Avvakta ännu längre eller visa att det finns en annan väg och därigenom än en gång knyta henne mer till mig. Det första hade jag valt direkt om hon inte sett figgen för då vet jag att hon skulle ha förstått att hon inte var helt rätt. Men nu när hon såg figgen är jag tveksam. Du som läser detta får gärna komma med förslag hur man kan göra i denna situation.Sist gjorde vi en dirigeringsövning med figge på slutet. Detta är verkligen viktigt för mig och Mara eftersom Mara gärna "fuskar" och inte går ut längst ut utan vänder efter en bit. Det är precis som att hon menar "det är ingen här". Men övningen gick bra och når jag sa åt henne att gå ändå ut så gjorde hon det utan problem.Tack för idag och slut för idag!

 
 
Noomi

Noomi

19 februari 2007 21:22

Inte så lätt att veta vad som är bäst alltid. Visst ska man ha is i magen och vänta ut, fast jag tycker nog ändå att Mara gjorde rätt. Biscan gjorde exakt likadant!! Vägletarnas mästare (Dizzy) hittade däremot vägen runt snabbt, men jag är inte alls säker på att vittringen var bäst där.
Kul att hon är så säker i mörker nu :-))
Kram!

http://www.dizzyweb.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 30 mars 2008 17:48

Vi var på träning med Christina som jag berättade i måndags...tror jag det var. Christina var jättenöjd med våran utveckling och tyckte Mara var en helt annan hund. Självklart visade hon inte upp att hon var osäker på att markera höga och dolda utan ...

Av Anna-Lena - 29 mars 2008 17:58

Morgonen började med ett ordentligt pass på gymmet trots att stora delar av kroppen inte ännu repat sig sen de tidigare passen. Det var skönt att göra det på morgonen så kan man svulla hela dagen utan ett uns dåligt samvete...:). Efter lunch följde j...

Av Anna-Lena - 26 mars 2008 10:44

Ikväll var jag på klubben och tränade lydnad med Diva. Hon började med att skeptiskt morra åt alla hundar innan hon efter en minut fattade att INGEN brydde sig att hon var där. Efter det brydde hon sig inte överhuvudtaget om de andra under hela passe...

Av Anna-Lena - 24 mars 2008 10:43

Idag har jag varit på prommis med vovvarna, ätit frukost, ätit lunch, tränat räddning, hjälpt Daniel att städa, pluggat en stund samt hälsat Roger välkommen. Roger är min styvfar som ska bo hos oss i åtta veckor. Nåja Camilla och Jesper var här för d...

Av Anna-Lena - 23 mars 2008 10:30

Ja eller det är ju alla våran påsk. Vi har haft jättemysigt med grillning på fredag, shopping på lördag och lite till shopping på söndag. Hela helgen har det varit jättefint väder och det gör att hundarna har fått diverse timmar ute i skogen och mysi...

Ovido - Quiz & Flashcards