Direktlänk till inlägg 7 september 2007

Räddningsträning och lydnad!

Av Anna-Lena - 7 september 2007 10:37

Igår var jag på räddningsträning på ett område på Alnön. LKP:n var på besök för att hälsa väklommen och se vad vi var för några. Hon la upp en övning för Mara där Mara självstädigt utan min hjälp skulle söka av ett område. Det var häftigt att se hur hon med jättefina sökslag for över området och lokaliserade figuranten. Efteråt pratate vi om att jag skulle börja låta Mara bestämma upplägget på sökena mer eftersom hon naturligt har ett bra mönster. Vi pratade också om hur det kunde hjälpa mig att lära mig hur jag ska lägga upp sök som passar oss som ekipage. Jag föll verkligen för denna tanke och tror att jag har massvis att lära mig av min hund. Dessutom så pratade vi om ett föriktigare sätt att styra Mara genom kroppsignaler. Detta efterom Mara är känslig för mina signaler och ganska vek. Genom att ta bort de stora "tryckande" komandona tror jag att Mara kan öka självförtroendet ännu mer och även käna ett större stöd från mig. Christina gav även tips om att börja variera belöningen (ingen belöning från figge, belöning från figge och ingen belöning från figge) mer för att se om Mara väljer att gå tillbaka till andra figuranten för att den var roligare. Hon pratade överhuvudtaget om vikten att variera belöningen eftersom RI helgerna har mycket av den varan. Det känns så skönt att få några nya mål att sträva mot och få lite tips hur vi som ekipage kan utvecklas mer. Jag har annars känt att vi stagnerat eftersom jag inte vetat vad eller hur vi ska arbeta vidare. Nu har jag fått massor med tankar och ideer som jag ska arbeta med inför RI helgen i oktober.


Idag har jag tränat lydnad med flickorna och Mara och Diva var båda duktiga. Mara tränade främst på att koppla isär sitt, lig och ställande under gång. Jag gjorde tydliga grejer innan momenterna och det gick faktiskt jättebra. Mara fuskade på första läggandet och halvlåg bara men efter det så höll hon isät alla och gjorde både snabba och korrekta moment. Diva jobbade vidare på vänstersvängarna och i slutet hade hon börjat förstå att hon hade en rumpa att flytta på. Svängarna ser fina ut om man inte går för fort. Diva fick också göra några ställanden med fokus på att nöta in kommandot i olika situationer. Det roligaste med Diva är att hon blivit en arbetsidiot. Hon söker själv upp fotposition i förflyttningar mellan moment ellet till och från grinden. Hon är allert HELA tiden under träningen och verkligen ber om saker att utföra hela tiden. Trots denna arbetsmani är hon ändå stilla och lugn i de passiva momentena (tills hon råkar glömma att hon gör ett moment). Idag tränade jag på att hon skulle sitta stilla både när jag fejjade med annat  men även när jag stod stilla. Den söta damen satt som en staty och flyttade inte en tass. Duttig tös.


Nu ska jag gå härifrån oh göra något vettigt istället!!! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 30 mars 2008 17:48

Vi var på träning med Christina som jag berättade i måndags...tror jag det var. Christina var jättenöjd med våran utveckling och tyckte Mara var en helt annan hund. Självklart visade hon inte upp att hon var osäker på att markera höga och dolda utan ...

Av Anna-Lena - 29 mars 2008 17:58

Morgonen började med ett ordentligt pass på gymmet trots att stora delar av kroppen inte ännu repat sig sen de tidigare passen. Det var skönt att göra det på morgonen så kan man svulla hela dagen utan ett uns dåligt samvete...:). Efter lunch följde j...

Av Anna-Lena - 26 mars 2008 10:44

Ikväll var jag på klubben och tränade lydnad med Diva. Hon började med att skeptiskt morra åt alla hundar innan hon efter en minut fattade att INGEN brydde sig att hon var där. Efter det brydde hon sig inte överhuvudtaget om de andra under hela passe...

Av Anna-Lena - 24 mars 2008 10:43

Idag har jag varit på prommis med vovvarna, ätit frukost, ätit lunch, tränat räddning, hjälpt Daniel att städa, pluggat en stund samt hälsat Roger välkommen. Roger är min styvfar som ska bo hos oss i åtta veckor. Nåja Camilla och Jesper var här för d...

Av Anna-Lena - 23 mars 2008 10:30

Ja eller det är ju alla våran påsk. Vi har haft jättemysigt med grillning på fredag, shopping på lördag och lite till shopping på söndag. Hela helgen har det varit jättefint väder och det gör att hundarna har fått diverse timmar ute i skogen och mysi...

Ovido - Quiz & Flashcards