Direktlänk till inlägg 26 juni 2007

slutet på RHFU

Av Anna-Lena - 26 juni 2007 19:41

Nu har jag äntligen kommit fram till den sista dagen på RHFU. Sista dagen besod av att kolla hur hunden fungerade under belastning. Först fick Mara hissas upp tre våningar, sedan fick jag och Mara åka en rusch(?)kana ner igen till första våningen. Efter det skulle man lyfta hunden ut genom ett hål och sedan skickas ut på sök med hiss selen på. Söket var på ett litet ruinområde och det var en ganska enkel figurant i en halvöppen brunn. Mara skakade sig först och tog några sekunder och ett extra sökkomando innan det gick upp för henne vad hon skulle göra. Hon tittade först på mig som "vad menar du?". Men när hon började söka hittade hon figgen ganska snabbt och kom fort till markering. Nästa övning var att hela gruppen med hundar skulle krypa genom en kolsvart labyrint, sedan skulle vi lyfta hundarna över en väg, krypa genom en tunnel, gå igenom en gång och tillslut sitta alla förare och hundar (8 hundar och förare) i ett litet rum på 3*3 m. Efter det fick vi en och en klättra ut ur rummet och skicka hunden på ett avgränsat sök. Först hade kursledarna placerat ut konen som hundarna inte fick gå förbi lite fel så jag bromsade Mara flera gånger innan de sa att det var okej att släppa henne några meter till åt det hållet. När hon fick gå förbi tog det inte lång tid innan hon hittade figuranten och markerade. Det var bra att se att Mara tog mina korrigeringar men lite synd att jag bromsade henne mot figuranten. Hon verkade inte heller bli blockerad av att hon inte fått gå dit tidigare utan sprang glatt in på det "förbjudna" området när jag inte sa något. Jag är verkligen nöjd med att hon kom till markering även fast hon hade ganska stor belastning.


Överlag på kursen är de bitar som jag är mest nöjd med när det gäller Mara att hon har arbetat bra trots stora belastningar när det gäller både värme och miljö. Hon har hela tiden varit motiverad och verkar se på belastningarna som roliga utmaningar. Hon släpper verkligen de obehagliga sakerna på en gång och litar på att jag inte försätter henne i dåliga situationer som hon inte kan hantera. Överhuvudtaget tror jag att vi båda har fått större förtroende för varandra. Jag har iallafall förstått mera av vad jag har i kopplet, speciellt när man ser skillnaden på hur hon är hemma och hur hon är i arbete. När hon jobbar verkar inget kunna störa henne och markeringarna verkar sitta.


Så nu är rapporteringen från RHFU: n färdig. Idag har annars varit en dag då jag funderat starkt på om jag ska sälja min lilla hund. Nädå men hon har varit en PLÅGA. Idag fick flickorna följa med mig till jobbet eftersom jag skulle städa ett hus och då kan de sitta fast ute och gnaga på ben. För att de inte skulle ha för mycket överskottsenergi så for jag ut med cykeln kl 05,20 imorse och var ute 40 min. När jag kom till jobbet knöt jag fast dem och gav dem en tjurknut var. Efter ett tag kom mannen som ägde huset och sa att en av hundarna grävde på gräsmattan *mutter*. Vem kan det ha varit???? Jorå när jag kommer ut är det ett stort fint hål i gräsmattan (som innan Diva var perfekt). Hon fick då vara med medan vi fikade så jag kunde hålla koll på damen. Under fikat var Diva still säkert 0,5 sekunder (max), jag lånade då Fias koppel och knöt Diva alldelens framför oss så jag kunde se henne men ändå fika. På en röd sekund hade Diva kastat sig fram i kopplet och lyckats slita det i två delar (hon hade spårselen på sig). Så kort och gott, damen är BILLIG men söt. Nog om idag nu ska jag gå och sova för imorgon måste ja ut en halvtimme tidigare för att motionera vovvarna innan jobbet SUCK.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Lena - 30 mars 2008 17:48

Vi var på träning med Christina som jag berättade i måndags...tror jag det var. Christina var jättenöjd med våran utveckling och tyckte Mara var en helt annan hund. Självklart visade hon inte upp att hon var osäker på att markera höga och dolda utan ...

Av Anna-Lena - 29 mars 2008 17:58

Morgonen började med ett ordentligt pass på gymmet trots att stora delar av kroppen inte ännu repat sig sen de tidigare passen. Det var skönt att göra det på morgonen så kan man svulla hela dagen utan ett uns dåligt samvete...:). Efter lunch följde j...

Av Anna-Lena - 26 mars 2008 10:44

Ikväll var jag på klubben och tränade lydnad med Diva. Hon började med att skeptiskt morra åt alla hundar innan hon efter en minut fattade att INGEN brydde sig att hon var där. Efter det brydde hon sig inte överhuvudtaget om de andra under hela passe...

Av Anna-Lena - 24 mars 2008 10:43

Idag har jag varit på prommis med vovvarna, ätit frukost, ätit lunch, tränat räddning, hjälpt Daniel att städa, pluggat en stund samt hälsat Roger välkommen. Roger är min styvfar som ska bo hos oss i åtta veckor. Nåja Camilla och Jesper var här för d...

Av Anna-Lena - 23 mars 2008 10:30

Ja eller det är ju alla våran påsk. Vi har haft jättemysigt med grillning på fredag, shopping på lördag och lite till shopping på söndag. Hela helgen har det varit jättefint väder och det gör att hundarna har fått diverse timmar ute i skogen och mysi...

Ovido - Quiz & Flashcards