Alla inlägg den 23 juni 2007

Av Anna-Lena - 23 juni 2007 23:02

Nu kommer fortsättningen från gårdagens inlägg. Vi är inne på dag fem och första dagen på den internationella delen. Vi fick göra tre småövningar i grupperna. Vid varje station skulle en ny vara gruppchef och övningarna skulle träna/visa på olika viktiga saker att tänka på. Första övningen var att vi fick tilldelat ett område att söka av och att vi INTE fick gå in i några hus. Redan när gruppchefen Therese gick och tittade på området hittade hon en skärrad kvinna som hon tog med tillbaka. Denna kvinna fick jag i uppgift att sköta om medan de andra sökte av området. Figuranten var jätteskicklig och ibland undrade jag om hon spelade eller om hon verkligen var så skärrad. Hon försökte på alla sätt få oss att söka av ett annat ställe där hennes barnbarn skulle vara. Uppgiften gick alltså ut på att inte låta gruppen splittras, inte falla för att lyda den skärrade kvinnan när hon ville att vi skulle söka ett annat område och att ta hand om en skärrad person. Therese skötte gruppchefs jobbet jättesnyggt. Den andra övningen var att vi kom till ruinhögen och skulle kontrollera en lega där en annan grupp fått intresse. Här var Caroline gruppchef och jag hundförare, jag fick bara reda på ungefär vart de fått intresse samt en uppmaning om att söka av resten av området om jag inte fick något intresse på det lilla området. Mara stack upp och luktade i alla springor på det intressanta området men släppte sedan det. Jag bestämde mig snabbt för att lita på henne eftersom att hon aldrig släppt vittring från figurant förrut. Jag sökte sedan av resten av området utan att hitta något. Mycket riktigt så var det ingen där men dagens lunch låg under stenarna. Även Caroline gjorde ett bra jobb och det var skönt att hon litade på mig när jag sa attdet var tomt. Det är så väldigt lätt att man som gruppchef skaffar sig förutfattade meningar om hur det borde vara och därigenom blir osäker när det inte är som man tror. Dessutom var det jättebra att hon inte sa exakt var de andra fått intresse då det är lätt att man låser sig och tvingar fram markering på hunden. I den tredje övningen var jag gruppchef och fick ett område tilldelat där jag fick reda på att det fanns skadade som skulle tas omhand om. MEN, det var risk för efterskalv och om en signal ljöd skulle vi inom 45 sek ta oss till ett säkerhetsrum med oss och hundarna. Söket gick bra och vi hittade den skadade och då ljöd tutan så det var bara att lämna och springa. Denna övning var för att se att vi tänkte på våran egen säkerhet först och att det inte blev diskussioner utan att alla lämnade på en gång. När man kommer ut på riktigt är det SÅÅÅ otroligt viktigt att man ser till sig själv först så man inte blir skadad för då är man en belastning för truppen.


Det finns så mycket att berätta så jag fortsätter med dag sex och sju imorgon. Idag har vi packat massvis och dessutom bytt sovrum för att kunna städa ur det andra redan nu. Mitt finger är dock bättre idag och jag är därför mindre ynklig. Nu ska vi se Chicago och käka godis.

Ovido - Quiz & Flashcards