Alla inlägg den 27 mars 2007

Av Anna-Lena - 27 mars 2007 17:54

Idag var jag och Camilla med voffsen och tränade lydnad. Det gick jättebra med Mara och hyfsat med Diva. Igår när jag tränade var det tvärtom. Nåja, Mara fick fortsätta med framförgåendet, jag kastade eller la ut en tennisboll och sedan peppade jag henne och sa före. Damen sprang ut till sträkt koppel och marcherade på. Det är en sån tur att Mara inte drar i kopplet för då släpar hon mig inte, hon bara går ut till kopplets längd men håller sig sedan där. DUTTIG TÖS. Jag körde även lite fot, läggande under gång och platsliggning. Mara klirrade allt och den sega 11åriga damen var som bortblåst och tillbaka var min treåriga grisunge. Än en gång har jag fått det bevisat för mig att ALL träning handlar om belöningskvalitee...Mara fick nämligen tennisboll istället för kamp och då släppte allt. Jag har inte kört med tennisboll på ett tag eftersom Diva är en kampis och då är jag så lat att jag bara tar med mig en leksak (pinsamt). Mara ÄLSKAR tennisbollar så hedanefter ska jag ha tennisbollar som lydnads belöning och godis och kamp i allt annat. Diva jobbar jag fortfarande med att få till komando på ställande men läggandet ligger så högt på hennes prioriteringslista så fort jag säger något skyndar hon att lägga sig. SUCK, smarta hundar är inte alltid bra. Tillslut fick vi iallafall till det så jag kunde köra några lyckade repetitioner. Dessutom har damen börjat fuska med sin söta bak...inte bra. Som tur var fixade sig det efter några repetitioner med fokus på baken.

Ovido - Quiz & Flashcards