Alla inlägg den 15 mars 2007

Av Anna-Lena - 15 mars 2007 14:25

Idag var jag, Nina och Cristian och tränade lydnad. Vi började med platsliggning mad deras hundar och Diva. Diva som inte kan platsliggning utan bara platssittning var bättre än förväntat. Jag märkte att hon tyckte att situationen var konstig och hon ville gärna sitta upp varje gång jag kom och belönade. Trots bristen av erfarenhet låg hon ca 30 sek, som mest, innan jag gick tillbaka. Totalt låg hundarna 4 minuter, Diva fick belöning säker 10-15 gånger under den tiden. Efter det tränade jag fritt följ och hon var jättefin. Jag tränar (fortfarande) mest på raksträckor. Jag har börjat öka längden mellan belöningarna och sätta in kraftigare belöning för ju längr hon går. En kort bit gör en godis medan en lång dragkamp. Som mest hade jag henne att gå 40 steg rakt fram utan belöning och hon höll fokus på mig i bra position under hela tiden. Det känns jätteviktigt att ta det lungt och inte forcera träningen utan kräva att fokus ALLTID ska vara på mig även om något händer runt om. Det fixar hon bra. Vi tränade lite på att hon ska bli medveten om sina bakben men hon blev lite stressad av att hon inte riktigt förstod exakt vad som gav belöning. Efter detta fortsatte jag att träna frivilliga stopp. Hon har verkligen utvecklas och stannar spontant både när jag står stilla, när jag backar och i fotposition. Jag fill få stoppen lite mer distinkta innan jag lägger på kommando.Jag tränade även lite läggande och inkallning. Inkallningen gick bra mest hela tiden och hon kom och satte sig bra. Farten är fortfarande väldigt låg men jag vill få "perfekta" ingångar innan jag ökar farten. Läggandena var sådär. Hon ville gärna bjuda stå istället men de som hon la sig på var fina och snabba. Apporteringen är mycket bättre hon plockar upp apporten utan att tveka och tuggar inte men jag har inga ingångar med den och hon kan definitivt inte sitta med den stilla i munnen. SUCK, för att vara retriverägare så HATAR jag apportering och känner mig osäker på hur jag ska få till det bra. Nåja, mina duktiga träningskamrater får hjälpa mig med problemet.

Ovido - Quiz & Flashcards