Alla inlägg under december 2006

Av Anna-Lena - 18 december 2006 13:10

Äntligen får man se lite frost ute. Det är verkligen så vackert. Imorse tyckte jag i och för sig inte det när jag kämpade med att skrapa rutorna på bilen. Jag har haft en supertrevlig promenad med mina två flickor. Vi var ute i säkert närmare två timmar och strosade. Jag tränade sitt stanna kvar med båda samtidigt och det funkade kanon. Diva har börjat förstå att jag vill att hon är kvar på stället. Jag har nämligen en plan att träna in platssittande i grupp med båda hundarna för att efter det lära Diva platsliggningen. Orsaken till detta är att Mara gärna lägger sig ner när hon blir less och därför tror jag att det kan vara bra att lära Diva i den andra ordningen. Känns kul att börja med ett elitmoment från början:)Nåja, förutom den underbara promenaden har jag städat hemma, ringt till en massa ställen och jobbat (med städning). Känns som om mitt liv kretsar kring städning.Imorgon ska jag och Camilla träna lydnad, det ska bli superkul. Tack för mig och godnatt.

Av Anna-Lena - 17 december 2006 15:56

Idag började jag morgonen med att äta frukost och gå ut med hundarna på promenad. Diva var helt speedad, kunde inte varva ned alls.Party kom och hälsade på efter en liten bit in på promenaden och Diva och han började leka. Trots den ganska intensiva leken så vände Diva varje gång som jag bad henne och väntade in oss andra. Duttig tös:-)När vi kom hem satte masterfotografen Eva igång och knäppte fina kort på hundarna och mig och Daniel. Sedan åkte vi till Möckhult och tittade på Hannahs fina hus. Jag blir så avundsjuk, de har verkligen fått det fint. Varje gång man kommer dit så är det något nytt ordnat. Framförallt så hänger det alltid någon ny fin tavla på väggen. Jag skulle verkligen vilja ha den talangen.Nåja sedan var det dax för julbord och efterrätt. MUMS. Tio kg tungare pustade jag mig ut till bilen och körde hem till en smutsig lägenhet i Linköping. Efter städningen var det inget annat än att sova.Här kommer några bilde på flickorna...

Av Anna-Lena - 16 december 2006 20:47

Idag har vi varit i Oskarshamn och haft julafon nummero uno. Till middag blev det tacopaj som var smaskig och till efterrätt blev det tobleroneglass som var mindre smaskig. Jag har dessutom fått jättefina presenter. * En bok om vallning som verkar jättebra* Hudkräm, deo, duschkräm kit. * Tre tavlor som min svägerska har målat på mina älsklingar, supersnygga. (bild på dem kommer när jag kommit hem)* Två snappsglas till våran serie som vi sparar på.* Pengar till ett SBK täcke, äntligen slipper Mara skämmas på träningen.* En handlingslista som man kan hänga på kylskåpet.Dessutom har jag haft en hundfri dag eller rättare sagt så har Daniel varit gullig och gått med galningarna medan jag var och fönstershoppade. Trevligt att vara fri ibland även om jag älskar mina hundar. Vi hann även fara och fika hos Peter och Jenny. Det var great, lite nybakad sockerkaka och glögg. Det är verkligen LÄNGE sedan jag träffade Jenny så det var skönt att snacka lite skit ett tag. På köpet fick jag lite självförsvarövningar så jag kan försvara mig när jag går ensammen utan mina farliga vargar. Förutom alla dessa saker lät vovvarna mig sova till nio, kors i taket. Kort och gott en trevlig dag.

Av Anna-Lena - 15 december 2006 17:28

Denna dag började ca 04.45 med att klä på sig och åka till jobbet. Ca 09.00 var jag hemma och då gick vi ut med hundarna och knäppte kort. De kommer nedan. Sedan var det dusch och iväg Biltema och Kisa där jag skulle vara innan 12.00 för att de skulle göra ett kostnadsförslag på parkeringsskadan på våran bil. Väl därifrån åkte vi till Hultsfred och hämtade Smulan och fick en runtur av Daniel på hans jobb. Vi hade även turen att bli bjuden på lunch av Eva på kinaresturang, MUMS.När vi om till Oskarshamn så gick jag en skön promenad med flickorna och la mig sedan att sova en stund för att inte vara helt död på kvällen. Pytsan, Smulan hade inte en plan att låta mig sova. På en gång som jag kom in i det drömmande stadiet så satte Smulan igång att skälla, SUCK. När jag gett upp och klivit upp så slutade den gulliga doggen att skälla och la sig snällt att sova.Kl. 23.00 åkte jag och hämtade Daniel från julfesten med hans jobb. Snark, nåja sen var sängen väldigt inbjudande. Här nedanför kommer en bild på Mara, Diva och Disco när de poserar vid tinnebäcken. Vi tog även en fejkad utbild där vi låtsades gå ut genom dörren från vårat trapphus. Mycket fint. Nåja Den sista bilden är på Daniels bajscykle det är nämligen så att Daniel kastar hundarnas bajspåsar i cykelkorgen istället för i sopkorgen tio meter bort.

Av Anna-Lena - 14 december 2006 17:14

Idag har jag först varit i skolan till tolv och sedan har jag panikstädat. Det är nämligen så att svärmor kommer klockan 15.50 och jag vill inte att hon ska se lägenheten i det skick den är nu. Hon har nämligen en fin tanke att våran lägenhet alltid är städad och piffad. En hemlighet...det är den inte. Jag tror inte ens att det är fysiskt möjigt med tre vilddjur i huset som älskar att springa i gytja.Nåja, kl. 15.50 var jag och hämtade upp min svärmor och sedan åt vi ostpaj. MUMS. Sedan var det bara att åka till tävlingen, Eva fick ett fint förstapris med Disco. Jag var mycket stolt över deras utförande. Jag och Mara fick ett andrapris med 158 poäng. Min gulliga lilla tös visste inte vad stå var i ställande under gång. Annars fick vi fina poäng men jag kände att Mara var ofokuserad och förvirrad. Jag har, tydligen, kört med att andra belönar för mycket eller för lite. Hon gick hela tiden och väntade att någon skulle kasta en boll till henne. Jag måste verkligen vänja henne att andra kan stå där med bollar men att jag ändå kan belöna henne.Tävlingen var superrolig och jättebra upplagd. Den gick fort men vi var ändå inte hemma förrän kl. 22.30 Jag skulle upp och jobba 05.00 imorgon så det blev att sussa på en gång.

Av Anna-Lena - 10 december 2006 15:39

Idag har Mara och jag gjort SBK 1 provet och vi KLARADE det. Hurra, nu är det bara att träna på till slutprovet. Förhoppningsvis är vi färdiga till våren men jag vet inte. Provet gick till så här:1. Man fick skicka hunden mot en låda där det låg en människa i. Väl framme skulle hunden markera och jag sa då till dommaren att det fanns en figurant där och fick tillstånd att belöna hunden och plocka fram figuranten.2. Man skulle gå förbi en container där en figurant slog med ett stålrör på sä det slammrade.3. Man skulle kolla av en ny låda i ett koppelsök. Även här skulle hunden markera och jag få tillstånd att belöna och plocka fram figuranten.4. Man fick skicka hunden uppför en trappa och in i ett mörkt rum där en av dommarna satt som figurant. Hunden skulle då själv hitta dommaren och markera. Jag fick återigen förklara att jag hade en figge och fick tillstånd att belöna och plocka fram figuranten.5. Ett fritt sök på ett ganska litet område där okänt antal figuranter var utplacerade. Man hade tio minuter på sig.Mara fixade provet bra och jag är jättenöjd med hennes insats. Jag är också ganska nöjd med min egen insats men det finns definitivt saker att fila på i mitt utförande. Jag kände dock att jag stöttade Mara och litade på att hon visste vad hon gjorde. Min sökteknink var inte perfekt men ändå bra för att vara jag.

Av Anna-Lena - 9 december 2006 20:24

Idag var jag och Camilla och tränade lydnad. Jag körde igenom lydnadsklass 2. Innan vi körde igång gav jag Camilla en boll som hon skulle kasta efter inkallandet med ställande. Mara var TOTALT fokuserad på Camilla under hela fria följet samt platsläggandet. Det gick alltså piss dåligt. Jag känner att jag lagt på för lite störning och att Mara igentlöigen inte är färdig att starta, men det har aldrig stoppat mig förr. Inkallandet med ställande gick dåligt första gången, en blandning av en för laddad hund och en alldelens för sen matte. Det slutade med att Mara stannade typ 5 meter för sent. Jag gjorde om det och då gick det bra. Ställandet var OK men inte mer, apporterinen var bra förutom ett omtag och en lite dålig avslutning. Fjärren och hoppet var super fina. Kort och gott, det kan gå hur som helst på torsdag. Efter Camilla gått tränade jag lite mer ställande och då kändes det bra. Mara hade hög energi och stannade snyggt, känns som en liten tröst efter det genomgångna programet. Diva började jag med att öra lite ligg med kommando hon har verkligen blivit duktig. Endast en gång så la hon sig inte på kommando, hon lägger sig dock gärna utan kommando. Efter det så körde jag lite appotering, hon har nästan helt slutat rygga när hon släpper apporten. Jag tycker att det är häftigt att hon är så glad att ta den fastän hon tycker att den är lite äcklig. När vi var nästan färdig trillade min jacka ner på golvet och Diva blev rädd. Efter det så var hela rummet äckligt och jag är tillbacka på ruta ett med att bara leka. Så fort jag slutade leka spang hon till dörren och ville ut. Suck, nu är det väl typ en dag med bara lek igen innan Diva blir normal igen. Nåja nu ska jag gå och lägga mig med min söta sambo och se på tv.

Av Anna-Lena - 7 december 2006 20:20

Idag har vi som många andra dagar denna vecka varit på hundungdom och tränat. Tyvärr har jag nog varit lite för ivrig med mitt eviga tränande för Mara var seg och omotiverad. Diva däremot var som en liten antilop oh stutsade som bara den. Idag var Divas rädsla för apporten mycket mindre och kommandot ligg börjar fastna på allvar. Det sista jag gjorde idag var att ge kommandot ligg innan hon lagt sig och det funkade...Hurra. Mara var som sagt väldigt seg så det blev ett kort träningspass med mycket lek. Resten av dagen fick flickorna vila upp sig och samla energi.

Ovido - Quiz & Flashcards